Fedai: “Vatanımız nasıl kurtuldu bunu görmek lazım”

Tarih: 25 Şubat 2021 Perşembe 16:27

Kültür ve Turizm Bakanlığı ve Çanakkale Savaşları Gelibolu Tarihi Alan Başkanlığının birlikte düzenlediği ve 81 ili kapsayan program ile tarihi Çanakkale Zaferine ait parçaların yer aldığı Çanakkale Savaşları Müzesi’nin durağı Mersin oldu. Tarihi mirasın geniş kitlelere mobil müze aracılığıyla ulaştırılmasının amaçlandığı etkinlikte konuşan Mehmet Fedai, “Seyit Onbaşı’nın 270 kiloluk mermiyi nasıl yerleştirdi, nasıl geminin bacasından bıraktı bunları görüyoruz. İnsanların gelip, bunları görüp, vatan nasıl kurtulmuş görmesi lazım” dedi.

Haber- Harun Bor

Geçtiğimiz yıl temmuz ayından bu yana şehir şehir dolaşarak Çanakkale Zaferi ve kahramanlarına ait izleri vatandaşlara göstermeyi amaçlayan Çanakkale Savaşları Mobil Müzesi,  Mersin ayağı için Cumhuriyet Meydanı’na geldi. Genci yaşlısı birçok kişiyi konuk eden müze Mersinlileri ağırlıyor. Mobil Müze’nin teknik sorumlusu Ahmet Sadullah Terzioğlu “Mersin’den sonra Karaman, Konya ve sonrasında 18 Mart etkinliklerinde Çanakkale’de olacağız. Sonrasında 81 ile tamamlamak için yola devam edeceğiz” diye konuştu Çanakkale Savaşları Mobil Müzesi’nde görevli teknisyen Ahmet  Sadullah  Terzioğlu, mobil müzeyle ilgili bilgi vererek, “ Bu mobil müzenin amacı Türkiye’de 81 ili gezip dezavantajlı grupların, Çanakkale’ye gidemeyen gruplara Çanakkale ruhunu, Çanakkale Savaşlarını anlatmayı hedefliyoruz burada. Toplam 7 adet vitrinimiz var müzemizin içinde. Şu ana kadar 63 ilimizi gezdik. 63 ilde 75 binden fazla ziyaretçi sayısına ulaştık. 2015 yılında Çanakkale savaşları Gelibolu Tarihi Alan Başkanlığı kuruldu. Kültür Bakanlığına bağlı bir kurum. 2015’ten bu yana tarihi alan konusunda büyük başarılara imza attık. Tarihi alanı hem geliştirdik, hem güzelleştirdik. Yeni şehitlikler açıldı. Kaleler ve şehitlikler restore ediliyor. 2 Temmuz’da bu müzemiz yollara çıktı. O günden bu yana yoldayız. Pandemi olmasına rağmen, pandemi kuralları kapsamında içeri 10 kişi almamıza rağmen, 75 binden fazla kişiye ulaştık. Pandemiye uygun şekilde dizayn ettik. Girişimizde dezenfektan standımız, içeride ateş ölçümümüz ve sosyal mesafeye uyulması için stickerlar var. Pandemi kuralları gerekçesiyle içeride alışan iki arkadaşlarımız sosyal mesafe kurallarına uyulmadığı zaman uyarıda bulunuyor. Vatandaşlarımız şu konuda korkmasınlar. Pandemi kurallarına kesinlikle uyuluyor. Şu anda Mersin Cumhuriyet Meydanı’ndayız” dedi.

TERZİOĞLU: “TARİHİMİZİ BİLMEK GEREKİYOR”

Çanakkale Zaferi kahramanlarının Türkiye’yi bir miras olarak bıraktığını ve bunun unutulmaması gerektiğini ifade eden Terzioğlu, “Biz Türk milleti olarak savaşçı bir milletiz, vatanına çok düşkün bir milletiz. 81 ilimizde bütün vatandaşlarımız da aynı duygu ve hissiyatı yaşıyordur. Çanakkale Savaşı bizim atalarımızın yaptığı en büyük savaşlardan bir tanesi. 250 binden fazla şehit vermişiz ve gerçekten kazanılması imkansız olan bir savaşı kazanmışız. Nasıl kazanmışız? İman gücü ve vatan aşkıyla kazanmışız. Bunu unutmamak gerekiyor. Ve içeride atalarımızın bize miras bıraktığı, bu savaşı nasıl kazandığımızı gösteren nesnelerimiz var, videolarımız var. İnsan ister istemez o videoları izledikten, o silahları gördükten sonra duygulanmadan geçemiyor. Tüm illerde bunu yaşıyoruz. İçeriden ağlayıp çıkan insanlarımız var. Kalbindeki manevi duyguyu yaşayıp çıkan çok fazla insanımız var. Mersin’den sonra Karaman, Konya ve sonrasında 18 Mart etkinliklerinde Çanakkale’de olacağız. Sonrasında 81 ile tamamlamak için yola devam edeceğiz. Sadece bir yıllık bir proje değil. İkinci yılımız da olacak, daha da güzel olacak. Tırımızda farklılıklar olacak. Misafirlerimizin daha da faydalanması için ilçelere de gideceğiz.  Bizlerin kendi tarihini bilmesi lazım. Kendi tarihine baktıktan sonra geleceğe bakabiliriz diye düşünüyoruz. Herkesin ayağına giden bir müze. 2 gün Mersin Cumhuriyet Meydanı, 1 gün Silifke ve bir gün de Tarsus olmak üzere toplam 4 gün Mersin’deyiz” diye konuştu.

FEDAİ: “ZAFER DUYGUSU İÇİMİZDE ÇOŞUYOR”

Mobil Müzeyi ziyaret eden Mehmet Fedai, Çanakkale Zaferinin önemine vurgu yaparak, “ O günleri kitaplardan okuduk, hemen hemen sıfırdan başlayıp düşmanı kovuncaya kadar, denize gömünceye kadar hepsini okuduk, tarihini biliyoruz. Ama burada canlı görmek daha güzel. O günleri yaşamış gibi hissediyorum. Benim adım Mehmet Fedai. Babam askerde fedai soyadını en önce çarpışarak almış. Bölüğün fedaisi derlermiş. Soyadı kanunu çıkınca bu soyadını uygun görmüşler. Babam gazidir. 3 kurşun yarası var. Duygu içimizde coşuyor, defalarca Çanakkale Savaşını okudum. Ama burada böyle görmek daha güzel. Seyit Onbaşı’nın 270 kiloluk mermiyi nasıl yerleştirdiğini, nasıl geminin bacasından bıraktığını, bunları görüyoruz. Bunları hatırlatması bile güzel. İnsanların gelip, bunları görü; vatan nasıl kurtulmuş, Çanakkale Savaşı nasıl kazanılmış görmesi lazım. Özellikle gençlerimiz. Biz defalarca okuduk kitaplarımızdan. Ezberimizde hepsi. Vatan nasıl kurtuldu, nasıl hiç yoktan var edildi görmeleri lazım. 13 yaşındaki çocukların cephede Atatürk’ün ‘Size ölmeyi emrediyorum’ dediğinde, 10 saniye sonra öleceğini bildiği halde tereddütsüz hemen süngüyü takıp hücum etmiştir düşmana. Bunları bilmeleri gerekiyor” ifadelerini kullandı.

ÜNLÜ: “ÇANAKKALE ZAFERİ’NİN OLMASI MUTLULUK VERİYOR”

Mobil Müze’yi gezen ve müzeye katkısı olanlara teşekkür eden Mustafa Ünlü, “ Kıymetli askerlerimizin, başta Atatürk olmak üzere komutanlarımızın başarmış olduğu büyük zaferden dolayı çok mutluyum. Unutamıyorum çünkü okuduk. Orada geçen olaylar, askerlerimizin çektiği çileler, Atatürk’ün göstermiş olduğu başarılar takdire şayan. Bu müzeyi düzenleyen arkadaşların eline sağlık. Bizlere o günleri yaşatmış oluyorlar” dedi.

ÜNLÜ: “ÜLKEMİZİN KIYMETİNİ BİLELİM”

Müzenin herkesin ziyaret etmesi gerektiğini dile getiren Yaşar Ünlü, “Milli değerlerimize değer vermeliyiz. Maneviyatımız gittiği zaman biteriz. Maneviyatımızı yitirmemiz lazım. O yüzden bunları çocuklarımıza, gençlerimize, herkese göstermemiz lazım. Çanakkale’de metrekareye 6 bin mermi düştü. Bu müzeyi herkes görmeli. Hangi şartlarda bu savaş kazanılmış görülmesi lazım. Yeme ihtiyaçlarını bile karşılayamadılar askerler savaşta. Onun için ülkenin kıymetini bilmek lazım. Şehitlerimizi unutmamak lazım, birliğimizi unutmamak lazım. Onu unutursak kendimizi unuturuz” şeklinde konuştu.

TOR: “VATAN İÇİN NELER YAPILMIŞ GÖRELİM”

Tarih bilgisine sahip olmanın önemine vurgu yapan Osman Tor, “Tarihimizle ilgili güzel şeyler. Tarihimizi bilmemiz lazım, böyle şeylere değer vermemiz lazım. Eskilere dönüyor insan. Vatanı kurtarmak için neler yaşanmış bunları görüyoruz. Önemli bir hizmet yapılıyor burada” dedi.

AKTAŞ: “İNSANLARIMIZ GEÇMİŞİMİZİ GÖRSÜN”

Manevi değerlerin müzeler aracılığıyla yansıtılmasının önemine değinen Sefa Aktaş, “Duygular söylenmez yaşanır. Hepsinden etkileniyorsun burada. Geçmişimize bakmak, geleceğe bakmak lazım. Manevi değerlerin bu şekilde yansıtılması çok güzel bir şey. Bu bizim geçmişimiz. İnsanlarımız da bunları görsünler, geçmişlerini görsünler. Duygular paylaşılmıyor, Atalarımız burada” ifadelerini kullandı.

Etiket: çanakkalesavaşları, gelibolu, kültürveturizmbakanlığı, müze

Yorum Ekle comment Yorumlar (0)

SOSYAL MEDYA

GAZETEMİZ

BASIN İLAN

HAVA DURUMU

Siteden yararlanırken yayın politikamızı okumanızı tavsiye ederiz. mersinhakimiyet.com © Copyright 2019-2024 Tüm hakları saklıdır.
İzinsiz ve kaynak gösterilemeden yayınlanamaz, kopyalanamaz, kullanılamaz. mersinhakimiyet.com basın ve yayın meslek ilkelerine uyar.